23948sdkhjf

Axfood: Expansion och nya koncept

Uppskrivna vinstmål, stora investeringar och nya kedjekoncept när Axfood talade ut om framtiden igår.

Axfood planerar att investera 700-800 miljoner kronor årligen under perioden 2005 till 2008. Det blir bättre integration mellan partihandel och butiker genom att Dagab storsatsar på automatisk påfyllning av varor och bättre butiksdatasystem, 30 -35 nya Willys Hemma-butiker tillkommer, samtliga 100 Sparbutiker konverteras till Hemköp, och 30 till 35 nya Willysbutiker kommer att öppnas under de tre åren. - Investeringarna ska ge hög tillväxt, högre kostnadseffektivitet och bättre driftsäkerhet, sade Axfoods vd Mats Jansson, vid en analytiker träff i går kväll, där han beskrev Axfood som ett extremt tillväxtföretag: Hemköp kommer under de närmsta åren öka sin omsättning från 6 till 8 miljarder, samtidigt som lågpriskoncepten Willys och Willys Hemma också ökar starkt. - Konkurrensen från andra lågprisaktörer klarar vi genom att alltid ha mer att erbjuda, kunden ska kunna handla allt på Willys, utan att behöva komplettera i en annan butik. Han berättade då också att Axfoodledningen när planer på att skapa en ny kedja, efter ett koncept som inte prövats i Europa. - Tiden börjar bli mogen för en kedja som säljer ekologiska och hälsoinriktade produkter. Det börjar finnas tillräckligt många leverantörer, och priserna är på väg ner. Det finns några mycket bra kedjor i USA som vi inspireras av. En annan idé är att starta postorderförsäljning av vit- och brunvaror med utlämning i butik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063