Förbjud all externhandel
Åter med butikerna till de gamla levande stadskärnorna, de gamla nedgångna bostadsområdena och de gamla avfolkade småorterna. Detta är kontentan av Boverkets rapport ”Dags att handla nu. Detaljhandeln och en hållbar samhällsutveckling”. Åtminstone om man läser mellan raderna i denna välformulerade och informationsrika skrift. Som forskare i stadsutveckling håller jag med om nästan allt i Boverkets – försiktigt resonerande – attack mot externhandelns elände: ökat bilberoende och utsläpp av växthusgaser, färre närbutiker inom gångavstånd, utarmning av bostadsområden och levande stadskärnor och utslagning av små butiker. Fula, otrygga, avlägset belägna köplador ersätter den attraktiva, blandade och livfulla stad för alla som ingår i regeringens och riksdagens mål för hållbar samhällsutveckling. Så långt är allt gott. Ingen är väl emot Boverkets idé om en ”attraktiv handel för alla”? Frågan är hur detta ska ordnas. Låt oss vara osvenskt radikala och inte nöja oss med Boverkets förslag till konsekvensanalyser, handelspolicy och dialog. Lagförslag: Från och med den 1 januari 2005 är all externhandel, oavsett storlek, innehåll och utseende förbjuden i svensk lag. Denna lag kan genomföras på två sätt: 1. Alla externa köpcentrum töms på butiker: I Kungens kurva i Stockholm, i Tornby i Linköping och i Strömpilen i Umeå. Butikerna flyttas in till centrum, där kontor och bostäder rivs eller byggs om för att ge plats för handel. Nya infartsleder och parkeringshus byggs för att ta hand om alla besökare. Så gjorde vi på 60-talet, för att förhindra uppkomsten av externa köpcentrum. Med känt resultat... 2. Tillåt kontor, bostäder, universitet, handel, dagis, brandkår, bensinmackar, bibliotek och restauranger att blandas huller om buller. Bostäder i Kungens kurva, universitetslokaler i Tornby och kontor runt Strömpilen förvandlar ”externa” handelsområden till Boverkets blandade stad, ett lönsamt alternativ till nya externa bostadsområden och kontorsområden ute på vischan. I stället för nästa köpcentrum i Umeå byggs hus med butiker och bostäder mitt på det ödsliga universitetsområdets parkeringsplatser. Universitetsområdet blir levande stadsdel. Svensk stadsplanering har sedan 1930 byggt på iden om externa ”områden” för arbetsplatser, bostäder, handel, universitet etc. Att kritisera handelsmännen för att just de bygger externt är poänglöst. Alternativet till externa handelsområden är externa stadskärnor som avlastar trycket på de gamla stadskärnorna, och erbjuder stadsliv på fler platser än bara en. I USA omvandlas i dag gamla köpcentrum till så kallade ”mixed-use neighborhoods”, med affärer, kontor, bostäder, parker och torg. En mer framåtsyftande politik än den svenska, där handeln kontrolleras och gamla stadskärnor ”skyddas” med biltullar och försköningsprogram. Slutord: Utan kunder inga butiker. Butiker kräver platser som kan nås av många kunder. Därför placerar sig många handlare längs motorvägar (där många passerar). Därför dör affärer i gamla bostadsområden med bara återvändsgator (där få passerar). Lösningen är enkel: Gör om motorleder till stadsgator, typ Sveavägen i Stockholm eller Broadway på Manhattan, och låt trafiken gå igenom de gamla bostadsområdena i stället för utanför. Externhandeln ska inte avvecklas. Den ska utvecklas. Handelsmännen skapade våra gamla städer. De kan även skapa framtidens. Det borde Boverket gilla! Jerker Söderlind Tekn dr, KTH samhällsbyggnad