Fenix Outdoor backar
En minskning av försäljningen inom affärsområdet Retail, där bland annat Naturkompaniet ingår, drog ned vinsten under första halvåret. Koncernens nettoomsättning under januari-juni var 249,0 Mkr, en minskning med 4 procent. Koncernens resultat efter skatt blev 8,3 Mkr, en minskning med 30 procent. Koncernens rörelseresultat uppgick till 14,0 Mkr, en minskning med 39 procent. Affärsområdet Retail med Naturkompaniet och dotterbolaget Skandinavisk Höyfjellsutstyr hade ett rörelseresultat på minus 15,7 (- 8,0) Mkr. Under sommaren togs beslut om att stänga en butik i Borlänge. Affärsområdet Brands med varumärken som Fjällräven, Tierra och Primus hade ett rörelseresultat på 29,7 (31,0)Mkr. Köpet av den tyska kängtillverkaren Hanwag som ska vara genomfört 1 september, kommer att påverka resultatet för det andra halvåret negativt. Dels genom förvärvskostnader och dels genom säsongseffekter.