Säg hej till publiken!
Man kan ibland undra var det gamla hederliga ordet ”hej” tog vägen? Det är ett perfekt ord. Det visar att du är trevlig och önskar kunden välkommen in. Det visar att du sett kunden. Det visar att du inte tänker kasta dig på kunden och sälja saker till honom som han inte vill ha. Det visar att du är beredd att låta kunden få chansen att överblicka saker själv. Många kunder är rädda för krav – ett ”hej” ställer inga krav. Och du ser ju snart om kunden behöver hjälp eller hur. Du är ju tränad på signalerna. Snart nog ser du att kunden står där och se fundersam ut – Entré för dig, säljaren på scenen. Ka-ching! Att fråga en kund om du kan hjälpa till direkt när de kommer in i butiken är lite som att fråga varför de har kommit dit. Det är inte säkert att de vet det själva – n. Låt dem känna sig välkomna och avslappnade. Låt dem känna sig som gäster. Och varför inte ta det ett steg till. Varför inte göra det till en tävling bland hela personalen att säga hej till alla kunderna innan kunderna hinner göra det. Vilken fantastisk butik. Vilken trevlig personal. Och vilken mardröm för snattare med så vaken personal. Snattare älskar butiker där ingen bryr sig om dem. Överkursen är förresten lika kul. Jag tävlar numera med alla jag möter som jag inte känner men känner igen. Det kan vara krögaren på hörnet eller någon från grannskapet. Jag vinner nästan alltid. Hur många tänker du vinna över idag? Stefan Ekberg Författare till boken 1000 tips om att sälja mer i din butik