23948sdkhjf

Oriflame mattas

Försäljningen under årets andra kvartal ökade måttligt. Misslyckade produktlanseringar och marknadsaktiviteter bakom avmattningen.

Under andra kvartalet ökade direkthandelskosmetikföretaget Oriflame sin försäljning till 155,9 miljoner euro vilket är en ökning med 1 procent mätt i lokal valuta. Resultat efter skatt under första kvartalet blev 20,3 miljoner euro vilket är en ökning med 18 procent. Bakom försäljningsökningen ligger en 8-procentig ökning av antalet säljkonsulenter till 1 512 400. Däremot minskade produktiviteten med 1 procent mätt i lokal valuta. Bakom den nedgången ligger mindre lyckade produktlanseringar, kataloger och produkterbjudanden. - Detta har lett till en allmänt lägre aktivitet bland säljkåren och en avmattning i dess rekryteringsaktiviteter, skriver vd Sven Mattsson i en kommentar till delårsrapporten. För att vända trenden har företaget tagit fram riktlinjer för hur säljarbetet ska gå till och hur det ska utvärderas. Nya produktlanseringar kommer at ske under fjärde kvartalet. Oriflames första halvår innebar en omsättningsökning med 7 procent och ett resultat efter skatt på 40,1 miljoner euro.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062