KKV varnar för minskad mångfald med EMV
EMV, egna märkesvaror, som blivit så populärt i de stora kedjorna hotar att slå ut mångfalden i charkvaruutbudet. Under de senaste åren har andelen EMV-charkprodukter ökat från 14,9 till 21,2 procent. Ett av de största argumenten till att ha EMV i butikerna är enligt de stora dagligvarukedjorna att de kan erbjuda lägre priser. Men enligt den nya undersökningen "Konsumenterna, matpriserna och konkurrensen" från Konkurrensverket så har inte priserna sjunkit nämnvärt sedan EMV började ta andelar av märkesvarorna. Istället har andelen märkesvaror minskat, EMV har tagit markandandelar av de befintliga märkena. Av de 72 varumärken på prinskorv som finns idag kommer höst tio finnas kvar om några år, tror Swedish Meats vd Peter Rasztar. Magnus Lindbäck, jurist på Konkurrensverket säger till Sydsvenska Dagbladet: - Handelns egna varumärken kan leda till att kedjorna kan pressa leverantörernas priser. Men detta kan slå ut mindre tillverkare med svagare varumärken som är mer sårbara. Risken är ett utarmat sortiment. Det kan i sin tur kan leda till högre priser. Åke Rutegård, vd i Kött och Charkföretagen, KCF säger att det är de små och medelstora charkföretagen som får ta smällen när handelns egna varumärken sväller på hyllorna. - Under de senaste tre åren har den här gruppen tappat över tio procent av marknaden. Ica, KF och Axfood har en försäljning på omkring 10-15 procent egna märkesvaror. Målet är att hamna på mellan 20 och 30 procent. Men Sverige är ännu inte uppe i andra länders andel EMV. Storbritanniens butiker har en försäljning om ungefär 40 procent egna märkesvaror på livsmedel.