Ökad försäljning för Clas Ohlson
Det märks att det varit regnigt i sommar. Istället för att bada och köpa glass väljer svenskarna att köpa verktyg och göra om hemma. Den sammanlagda juniförsäljningen för Clas Ohlson uppgick till 216,6 (169,2) miljoner kronor. Det är en ökning på 32 procent jämfört med samma månad förra året. Kedjan har dock ökat med sju butiker sedan dess. Av försäljningen står butiksförsäljningen för 207,3 (155,2), internet och postorder har sålt för 8,3 (7,7) miljoner kronor. Sammanlagt har kedjan ökat sin försäljning med 22 procent under maj och juni som räknas till räkenskapsårets första två månader. Sammanlagt har man sålt för 398,2 miljoner kronor under maj och juni, att jämföras med 327,1 miljoner kronor samma period förra året. Per land sålde kedjan för 132,2 (104,8) miljoner i Sverige, 77,7 (57,0 Mkr) miljoner i Norge och 5,7 (1,1) miljoner i Finland. Antalet försäljningsdagar var högre i år än förra året eftersom pingsthelgen låg i maj, jämfört med i juni förra året.