23948sdkhjf

H&M i samarbete med UNICEF

Klädjätten Hennes & Mauritz inleder ett samarbete med hjälporganisationen UNICEF för att främja utbildning för flickor.

Samarbetet kommer att gälla under tre år och gäller ett bidrag om sammanlagt 12 miljoner kronor. Pengarna kommer att användas till UNICEFs internationella program för utbildning av flickor och till ett program för att förebygga hiv/aids i Kambodja. H&Ms vd Rolf Eriksen säger i ett pressuttalande att samarbetet mellan företaget och hjälporganisationen förmedlar H&Ms sociala engagemang till både anställda och kunder. – H&Ms närvaro på fyra kontinenter bidrar till en stor ödmjukhet inför kulturella skillnader. För oss handlar det om att respektera mänskliga rättigheter samt att ta ansvar för den påverkan vår verksamhet har på omgivningen. Kampanjen ”25 by 2005” är ett initiativ från UNICEF för att hjälpa några av de 121 miljoner barn som inte har tillgång till utbildning. De flesta av barnen utan utbildningsmöjligheter är flickor och pengarna är tänkta att hjälpa framför allt flickor att få tillgång till samma grundutbildning som pojkar. Ett projekt där man vill höja medvetenheten om hiv/aids bland ungdomar i Kambodja kommer också att få del av bidraget. Bland annat kommer man att utbilda 2 500 lärare i hur man förebygger hiv/aids. – H&M tar ansvar för hur våra produkter tillverkas, säger Ingrid Schullström, chef för miljö och socialt ansvar på H&M. Samarbetet med UNICEF är ett viktigt komplement till H&M:s arbete inom området corporate social responsibility (csr). Det ligger också i linje med vår medverkan i FN:s Global Compact. Samarbetet med H&M är UNICEF Sveriges första internationella initiativ.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063