23948sdkhjf

Först små grodor sedan sill

Svensken slukar tre miljoner sillburkar och dricker nära sex miljoner liter öl på midsommar. Enligt Svensk Handels beräkningar är det bara jul/nyår och påsk som slår midsommarhelgen i dagligvaruhandelns försäljning.

Varje år säljs 18 miljoner sillburkar i Sverige, motsvarande 6 500 ton sill. Konsumtionen är koncentrerad till högtiderna jul, påsk och midsommar. Vid julen säljs 25 procent, vid påsk 16 procent och vid midsommar 18 procent av alla sillburkar. – Midsommarafton är den viktigaste enskilda måltiden för sillkonsumtionen. Julen firas så utspritt och många börjar julätandet redan vid första advent, säger Pernilla Börjesson, informatör på Abba Seafood som är marknadsledande på sill. Under sommarhalvåret säljs 30 procent av sillen. I smaktoppen finns inlagd sill och löksill. Därefter kommer senapssill. Enligt Svensk Handels beräkningar ligger dagligvaruhandelns försäljning under midsommarveckan uppskattningsvis 15 procent över normalveckan. Det betyder att det säljs mat och annat för cirka 4,5 miljarder kronor, medan påsken ligger 20 procent över och julen ligger 30 procent över en normalvecka. Andra mathelger är pingst och allhelgona/halloween då det säljs dagligvaror för omkring 10 procent mer än normalt. – Svenskarna är traditionsbundna, och på midsommarhelgen samlas släkt och vänner för att äta och dricka gott. Sill, ost och färsk potatis, lax och färska jordgubbar är storsäljare. Öl, vin och nubbe är självklara drycker till. Många har sina speciellt kryddade nubbefavoriter. Under senare år har det också blivit vanligt att grilla på midsommaraftonens kväll, säger Sofia Leufstedt på Svensk Handel Analyser. Systembolagets statistik visar att både öl-, vin- och spritförsäljning stiger vid jul, påsk och midsommar. Öl- och spritkurvorna visar en skarpare topp än vinkurvan just vid midsommar. Under förra året såldes nära 6 miljoner liter öl i midsommarveckan, mot 3 miljoner liter en normalvecka. Det såldes 0,8 miljoner liter sprit mot 0,5 miljoner liter en normalvecka, och vinförsäljningen ökade från 2,5 miljoner liter till 3,5. I övrigt är juni en normal handelsmånad, med en total försäljning på omkring 30 miljarder. Inom de flesta branscher ligger försäljningen på ungefär samma nivåer som under normalmånaderna mars, april, juli, september, oktober och november. Blommor och växter samt guld och smycken säljer bättre än normalt, medan tapet och golvbeläggningar, möbler, mattor och textilier, säljer sämre än normalmånaden. Den största handelsmånaden är december, med en total detaljhandelsförsäljning på över 40 miljarder, medan maj och augusti delar andraplatsen med en försäljning på omkring 32 miljarder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094