23948sdkhjf

De kvinnliga konsumenterna – en bortglömd marknad

I takt med den hårdnande konkurrensen inom detaljhandeln har fokuseringen på kunder och kundnöjdhet blivit allt mer central. Förvånansvärt nog finns det gott om aktörer inom detaljhandeln i allmänhet och elektronik- branschen i synnerhet, som har förbisett en stor och viktig kundgrupp med enorm potential – de kvinnliga konsumenterna. Det skriver Cathrine Westerberg och Kevin W.B. Jiang, som inom ramen för en kandidatuppsats vid Stockholms universitet har studerat hur väl svenska elektronikbutikers marknads- kommunikation tilltalar den kvinnliga publiken.

Männen betraktas många gånger som den huvudsakliga köparen av elektronikprodukter, en uppfattning som bör revideras med tanke på hur marknaden successivt förändrats. I dag vill kvinnor i allt större utsträckning köpa och konsumera elektronikprodukter, vilket bland annat bekräftas av statistiken från USA där kvinnorna förra året stod för merparten av elektronikinköpen (kvinnor köpte elektronik för 55 miljarder dollar, männen 44 miljarder). Vi fann i vår studie vid tre av landets största elektronikkedjor (Elgiganten, Onoff, Siba) ett stort intresse bland de kvinnor som intervjuades: 75 procent var antingen intresserade eller mycket intresserade av tekniska konsumentprodukter. Nedslående var dock att kvinnor i högre grad än männen var missnöjda med butikernas inredning och personalens bemötande. De elektronikhandlare som fortsätter med att fokusera på den nuvarande lågprisstrategin och det centraliserade butikskedjekonceptet, utan att anpassa sig efter den spådda utvecklingen med ett större antal kvinnliga konsumenter, kommer att få uppleva tappade marknadsandelar i framtiden. Nästintill all tillgänglig expertis och metodik gällande hur man ska anpassa sig till de kvinnliga kunderna finner man i USA. Avsaknaden av litteratur och forskning kring kvinnliga konsumenter i Sverige är ett tydligt tecken på den okunskap och det ointresse som råder i dagsläget. I vår uppsats har vi gett konkreta råd och förslag till elektronikbutiker, många av dem är även tillämpbara inom andra branscher. Ett kännetecken för dessa är att det ofta krävs relativt små resurser för att åstadkomma en förbättring. Det finns många fördelar med att inrikta sig på kvinnliga konsumenter. För det första har olika studier visat att kvinnor tar till sig och använder word-of-mouth i större utsträckning än män. För det andra är kvinnor överlag mer lojala mot företag som etablerar relationer med dem. Således bör en större andel kvinnliga kunder leda till fler efterföljande köp samt fler potentiella nya kunder. Sist men inte minst har de utvalda företagen i vår studie hamnat bland topp 20 av de företag som har sämst rykte i Sverige, i en färsk undersökning utförd av Reputation Institute. Genom att uppmärksamma och inrikta sig mot de kvinnliga kunderna, kan deras sargade företagsetos förstärkas och förbättras. Vill man vara marknadsledande, som alla de stora elektronikkedjorna har som ambition att vara, handlar det om vem som först ser möjligheterna hos de kvinnliga kunderna, samt vem som har kunskap och mod nog att fullfölja dem. Cathrine Westerberg och Kevin W.B. Jiang Ekonomistuderande på magisternivå vid Stockholms universitet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.073