Cykelhandeln andas vårluft
– Cykelförsäljningen är nästan ofattbart väderkänslig. En regnig sommar står cykelbutikerna tomma, men så fort solen är framme köper folk cyklar som galna, säger Curt Dahlin, vd för Cykel- och sporthandlarnas riksförbund. Han berättar att cykelförsäljningen i Sverige brukar ligga mellan 480 000 och 510 000 stycken per år. De senaste två åren har försäljningen ökat en aning och ligger numera stadigt runt halvmiljonstrecket. Cykel- och sporthandlarnas riksförbund (CSR) samordnar Sveriges cykelhandlare men en stor del försäljare faller utanför. Man räknar med att runt hälften av de cyklar som säljs i Sverige ligger utom CSRs kontroll. Stor del importerade – Svenskarna cyklar i många fall på billiga cyklar som inte är köpt i någon fackhandel och det gör att översikten över cykelförsäljningen i Sverige är dålig, säger Bo Dellensten, informationschef i Cykelbranschrådet. – En stor del av de cyklar som finns är importerade och säljs på vanliga stormarknader eller genom lågprisbutiker. Dessutom kommer en hel del in som bara ramar för att sedan monteras ihop i Sverige. De cyklarna syns aldrig i statistiken. Det uppenbara är alltså att cykelstatistiken lätt ter sig osäker. Vad man dock med säkerhet kan säga är att svenskarna blir allt bättre på att cykla. – Cyklingen har ökat otroligt mycket, berättar Mats Mattsson, generalsekreterare för Cykelfrämjandet. Sedan mitten av 90-talet har den nästan fördubblats. Att cyklingen har ökat så markant de senaste åren, men att cykelförsäljningen inte riktigt har hängt med, ser Mats Mattsson inte som någon gåta. – Vi vet så mycket som att det finns runt sex miljoner användbara cyklar i Sverige och att runt en tolftedel av dem byts ut varje år. Så det är nog en tidsfråga. Givetvis kommer cykelförsäljningen att ta fart när folk börjar cykla mer. Stor ökning i Stockholm Framför allt har cyklingen ökat väldigt i Stockholm och främst handlar det då om pendlingscyklingen. – Numera kan stockholmarna cykla till jobbet eftersom att cykelbanorna byggts ut så att det är lättare att ta sig fram, säger Mats Mattsson. Och så handlar det mycket om den eviga hälsojakten: folk upptäcker att avstånden är lagom och inser att det är den perfekta vardagsmotionen. Även om Stockholms cykeltrend är unik storleksmässigt så växer cyklingen över hela landet och många kommuner har gjort satsningar på just pendlingscyklingen. Fakta: Så många cyklar i Stockholm I Stockholm har Gatu- och fastighetskontoret räknat cyklar sedan 1980. Det främsta cykelåret hittills är 2002, men förra året ligger inte långt efter. Den mest cykeltrafikerade platsen i Stockholm är Liljeholmsbron med cirka 5 800 passerande cyklar om dagen under cykelsäsongen. Även hjälmanvändningen har ökat markant: i dag använder i genomsnitt 55 procent av cyklisterna i Stockholm hjälm. För tjugo år sedan låg siffran på 8 procent, och för tio år sedan på 17 procent.