23948sdkhjf

Annonsörer satsar på personliga möten

Traditionella annonsmedier som morgonpress och tv tappar mark. Det visar siffror från IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik. I stället blir sponsring och event allt viktigare för marknadsföringen.

– Vi ser en tydlig trend att det personliga mötet verkar vara viktigt för annonsörerna. Det är ett uttryck för ett ökat mediebrus och svårare konkurrens. Då måste man hitta nya former att kommunicera, säger Elisabeth Trotzig, vd för IRM. Totalt satsade annonsörerna i Sverige 7,4 miljarder kronor på sponsring och event under 2003. Event växte med 7 procent, aktiviteter i butik med 3,5 procent och sponsringsavtal med 8 procent. Det kan jämföras med annonsmarknaden som hade en blygsam ökning på 0,4 procent. Direktreklam och annonsering via internet ökar dock kraftigt. Internetannonseringen omsatte i fjol en miljard kronor. Det är lika mycket som under IT-boomens glada dagar år 2000. – Det finns en stor tillväxtpotential i internet som annonsmedium. Dagspressannonseringen kommer att flytta över mer till nätet, spår Elisabeth Trotzig. Stor tillväxtboom Direktreklamen har ökat starkt under en längre tid. Tillväxten har sedan 1992 varit dubbelt så stor jämfört med den övriga annonsmarknaden. Särskilt detaljhandeln satsar stort på direktreklamen. – Det är ett effektivt sätt att visa pris och bild på produkter samt att kommunicera med människor som finns i närheten, konstaterar Anders Ericsson, vd för Annonsörföreningen. Han är inte förvånad över att konsumentreklamen har klarat sig väl under de allmänt tuffa åren för annonsmarknaden 2001 och 2002. – Direktreklamen ökar mest i tider av lågkonjunktur. Då är man mer resultatinriktad, säger Anders Ericsson. Varumärkesbyggande Elisabeth Trotzig pekar på strukturella förändringar inom handeln som också har drivit på direktreklamens framgång: – Det är i huvudsak kedjor som styr detaljhandeln. De har centraliserat sina marknadsföringsfunktioner och blivit mer kostnadseffektiva. De väljer direktreklamen eftersom den är förhållandevis billig jämfört med annonsering i dagspress. Dessutom ser många företag att direktreklamen är varumärkesbyggande. Fakta: annonsmarknaden Reklaminvesteringarna i Sverige ökade svagt under 2003 och uppgick till nästan 24 miljarder kronor. Enligt IRM har nu annonsmarknaden stabiliserats efter den tidigare nedgången. Köpen av medieutrymme väntas öka under 2004. Det gäller främst varumärkesannonseringen, medan IRM bedömer att det fortsatt kommer att vara lägre aktiviteter inom platsannonseringen. Under första kvartalet i år omsatte annonsmarknaden 5,5 miljarder kronor. Det var en procent mer än under motsvarande period förra året.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063