23948sdkhjf

Vågar ditt företag överleva?

H&Ms satsning på second hand visar på mod och stark överlevnadsinstinkt. Att förändra företaget är nog en företagsledares svåraste uppgift. Nytänkandet är förstås en uppgift för alla inom företaget, en del av företagskulturen. Det måste genomsyra hela företaget, 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Enkelt att säga – svårare att genomföra, resonerar Mats Wallin i sin krönika.

Vi var nog många som höjde på ögonbrynen när vi läste att H&M satsar på begagnade modekläder i vissa butiker – märken och modeller som man normalt inte säljer. Ett sätt att locka in de mest kräsna och trendkänsliga ungdomarna. För mig är det ett tecken på stark förändringsvilja, att tänka nytt och att uppvisa mod. Det vore intressant att veta hur processen från idé till genomförande har gått till. H&Ms samarbete med Karl Lagerfeldt är naturligtvis också intressant – första gången H&M väljer att samarbeta med en ledande modedesigner. Den förändringen är dock mer en förädling av det nuvarande. Ett mindre imponerande exempel var när Volvo skulle införa mugghållare som standard. Amerikanerna hade stora svårigheter att övertyga ingenjörerna i Göteborg att amerikanska bilar måste vara försedda med mugghållare. Det lär ha tagit många år. Jag fick själv från min tid inom brunnsborrningskedjan System Avanti på 1970-talet möta teknikers motstånd till kundsynpunkter. Vi sålde brunnar med garanterad vattenkvalitet till fast pris. I en kundundersökning var kundernas tv främsta orosmoln att få husfasaden nedstänkt och att gräsmattan skulle bli sönderkörd av borrmaskinen. Teknikerna tyckte att kunderna var oseriösa och larviga som satte sådana frågor främst istället för mer tekniska. Det var ett tufft jobb att internt i kedjan få alla att till 100 procent respektera detta med husfasader och gräsmattor – och ta kundernas oro kring detta på allvar. Vi har alla mycket att lära av våra svenska vinnarföretag, till exempel H&Ms förmåga att lyssna av kunder och marknad, tro på sina medarbetare, våga prova djärva idéer och utan prestige också snabbt avsluta projekt som ”känns” fel. Mats Wallin Vd Ymer Reklambyrå

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.474