Jeans räddar JC
Första kvartalet i år visade ni på förlustsiffror på 5,9 miljoner. När vänder det? – Det var en förbättring med nästan 15 miljoner kronor jämfört med samma period förra året. Samtidigt tappade vi försäljning första kvartalet i år. Men jag känner att april-maj visar på att de kollektionsförändringar och sånt vi gör bär mot kunden, framför allt när det gäller det jeansfokus vi satt upp. Jag har en förtröstan om att vi kommer att kunna se ganska positivt på hösten. Ni har haft leveransproblem med jeansen. Är de problemen lösta? – Ja, det ska de vara. Det var en tillfällighet genom att vi bytte produktionsmarknad på framför allt tygsidan. Hur ska ni stärka er position på jeans i Norden? – Vi bygger om en hel del butiker där vi sätter jeansen i fokus. Vi ska bli mycket tydligare i vår kommunikation med kunderna kring vårt jeanskunnande. Hur går det med planerna om att bolagisera koncepten Brothers och Sisters? – Styrelsen tog beslut om bolagiseringen i samband med bolagsstämman nyligen. Konsekvensen av det, hur den organisatoriska delen kommer att se ut, ska jag leverera till styrelsen i slutet av juni. Rent bolagsmässigt är bolagen separerade innan året är slut. Kan det bli försäljning senare? – Det är inte alls sagt att det är en försäljning på gång. Vad styrelsen har sagt är att genom en bolagisering kan man både fokusera bättre på JC respektive Brothers och Sisters. Vad betyder det att Torsten Jansson, vd i New Wave, är ny styrelseordförande i JC? – Torsten kan vår verksamhet och textil. Han är otroligt duktig på det här med varuförsörjning och inköpsarbete. Där tror jag vi kan ha mycket nytta av Torstens kunskaper, förutom att han är en gudabenådad entreprenör som har tusen idéer. Kan det bli aktuellt att använda New Waves inköpskontor? – Om New Wave har en bättre utvecklad inköpsverksamhet i Fjärran Östern och om vi på det sättet kan få bättre inköpspriser, ja då är det klart att vi ska utnyttja det. Tidigare har ni lagt ner verksamheten i Danmark och stängt butiker i Tyskland. Tittar man på första kvartalet i år ökar ni försäljningen i Sverige, men totalt sett minskar den. Hur påverkar det satsningen i andra länder? – Vi har sagt att det här året är en konsolidering. I det städjobb som vi gjorde förra året var städningen i Norge en oerhörd stor del. Den norska verksamheten har varit tung för JC under 2003, men vi har en stor tilltro till den marknaden likväl till den finska. Sen får vi ser vad vi gör i Tyskland. Där tittar vi på olika franchiselösningar. Fakta JC och Thommy Nilsson Aktuell: Marknaden visar nu åter stort intresse för klädföretaget som länge har brottats med stora problem. Veckans Affärer nr 21 rekommenderar köp. Verksamhet: JC har tre olika butikskedjor med sammanlagt 270 butiker, varav 96 egna. Bolaget finns i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Största kedjan är Jeans & Clothes som vänder sig till åldersgruppen 6–25 år. Dessutom har JC butikskedjorna Brothers och Sisters för en lite äldre målgrupp. Omsättning: 1 718,5 miljoner kronor 2003. Rörelseresultat: -105,1 miljoner kronor 2003. Eget innehav: 12 500 aktier. Lön: Tillräcklig. Ingen bonus. Familj: Ensamstående med två barn. Bor: Hyresrätt i centrala Göteborg. Ålder: 54. Karriär: Har i drygt tjugo år jobbat i ledande positioner inom handelsföretag och textilproducerande företag. Senast vd och koncernchef för Kappahl. Jobbar nu för tredje gången på JC. Vd sedan 2002. Handlar: Livsmedel på Konsum på Avenyn och Ica Focus i Göteborg. Möbler på Room i Göteborg.