Gurkdom i EG
Den långa varumärkestvisten mellan Procordia och Björnekulla Fruktindustrier ser ut att gå mot sitt slut. Detta sedan EG-domstolens generaladvokat uttalat sig i frågan. I slutet av 90talet började Björnekulla sälja hackad gurka under namnet Bostongurka, varpå Procordia stämde dem för varumärkesintrång mot deras Felix Bostongurka. Björnekulla argumenterade att varumärket degenererat och blivit synonymt med hackad gurka. Tingsrätten i Ängelholm gick på Procordias linje, men frågan överklagades till Svea hovrätt som hänsköt frågan till EG-rätten. I sina resonemang kom generaladvokaten fram till att konsumenterna uppfattar begreppet bostongurka som synonymt med hackad gurka och att varumärket därför degenererat. Hovrätten ska nu ta intryck av generaladvokatens uttalande och meddela sitt beslut i höst. På Björnekulla är man naturligtvis nöjd med uttalandet. - Det är en milstolpe i svensk varumärkesrätt och går inte bara mot tingsrätten utan också mot den svenska regeringen som hävdat att konsumenterna inte ska tillmätas någon betydelse, säger Roger Johannesson, vd på Björnekulla till TT.