Handeln sämst på e-postkommunikation
– Jag har sett problemet när jag tidigare privat mejlat olika företag för att få svar på en enkel fråga, berättar Jeanette Fors. – Därför ville jag jämföra olika stora företag, inom olika branscher och i olika delar av Sverige. I forskningsrapporten har 5 procent av landets samtliga företag med fler än tio anställda undersökts. Inom gruppen parti- och detaljhandel har 375 företag kontaktats av Jeanette Fors, som har utgivit sig för att vara en potentiell kund. Alarmerande resultat Resultatet i sin helhet är alarmerande: hela 79 procent av handelsföretagen blir underkända på grund av att de saknar e-postadressuppgifter, skickar dåliga – eller i många fall inga – svar, tar för lång tid på sig att svara eller responderar med ett automatiskt felmeddelande. – Den slutsats jag drog av det dåliga resultatet inom handeln var att de saknar vana att mejla. De vill ha kunderna i butiken för att kunna bemöta dem direkt och verkar inte bry sig om mejlmediet över huvud taget. Mest uppseendeväckande med resultatet från handelsbranschen tyckte Jeanette Fors var att företagen svarade relativt snabbt på hennes e-post, men att kvaliteten på svaren var mycket låg. – Just den här branschen skulle nog behöva lite utbildning.