Wasa stödjer Vasa
Därutöver investerar Wasabröd cirka 5 miljoner kronor i marknadsaktiviteter för kampanjen som på tre år ska samla in minst 8 miljoner kronor till Vasa. - Vi får ofta propåer om sponsring och samarbete, men sällan finns det en naturlig koppling till sponsringsprojekten och vi tackar nej. Men här sa det klick direkt, sa Mikael Hellberg, tidigare vd för Wasabröd och nu styrelseledamot, när samarbetet presenterades vid en pressfrukost på Vasamuseet på onsdagsmorgonen. Hellberg anser att Wasabröd, trots att det sedan 1999 ägs av det italienska företaget Barilla, liksom skeppet Vasa är ett svenskt kulturarv. Detta faktum, och att både skeppet och knäckebrödet är världsberömda, gjorde det lätt att tacka ja till sponsringsförslaget som initierades av Bacon Annonsbyrå i Stockholm. Kampanjen kommer att marknadsföras genom text och bild på knäckebrödspaketen, genom tv-reklam och butiksaktiviteter. Totalt kostar annonseringen cirka 5 miljoner kronor. Det är till Insamlingsstiftelsen Bevara Vasa som Wasabröd skänker medlen från försäljningen av Wasa Husman, ett av de mest omtyckta knäckebröden i Sverige som började tillverkas 1933. Totalt säljs cirka fem miljoner paket årligen, vilket skulle ge drygt 2,5 miljoner kronor per år till Bevara Vasa när 50 öre per paket skänks bort. - Men vår förhoppning är naturligtvis att kunna sälja mer, säger Mikael Hellberg, som framhåller att priset på brödet inte kommer att höjas. Både han och Keith Wijkander, överintendent för Statens maritima museer, hoppas att svenska folket nu, liksom på 1960-talet, ska vilja hjälpa till att rädda den över 370 år gamla nationalskatten från förintelse.