23948sdkhjf

Självskannare är de lojalaste kunderna

NYA RÖN: Kunder som själva skannar in varorona på Ica Maxi i Nacka är nöjdare och mer lojala än de som inte gör det. Detta enligt en undersökning som Anna Ulinder och Anna Fürst, studenter på Handelshögskolan, har gjort.

Anna Ulinder och Anna Fürst har undersökt 198 kunder på Ica Maxi, av vilka hälften brukar skanna själva vid sina besök i butiken. Alla de undersökta kunderna hade Icakort. – Vår undersökning visar att de båda grupperna varken skiljde sig åt beträffande ålder, hushållssammansättning eller kön. De som skannar är varken äldre eller yngre, och män och kvinnor tycks skanna i lika hög grad, säger Anna Ulinder. Anna Ulinder och Anna Fürst fokuserade sin undersökning på hur nöjda kunderna var, hur köptrogna de var, och hur engagerade de var i köpsituationen. – På en nöjdhetsskala från ett till sju poäng lade sig skannerkunderna på ett genomsnitt på 6,1, medan den andra gruppen låg på 5,7, berättar Anna Fürst. Ännu större blev skillnaden när kunderna beräknade hur mycket av sina framtida inköp de tänkte göra på Ica Maxi. Skanningskunderna låg på 80 procent, medan de som inte skannade tänkte sig att göra ungefär 60 procent av sina inköp i butiken. De som skannade beräknade att de tidigare hade gjort ungefär 76 procent av inköpen på Ica Maxi, medan de som inte skannade beräknade att de hade gjort 65 procent av inköpen i butiken. – Det är signifikanta skillnader i lojalitet och nöjdhet, påpekar Anna Ulinder. Thomas Jansson på Ica Maxi bekräftar att skannandet har blivit populärt: – Vi har 95 dosor, och när vi har som mest kunder i butiken är alla upptagna. Det händer att kunder hellre väntar in en skanner än går och handlar utan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.068