New Wave köper Jobman Workware
För ett par veckor sedan köpte profilklädgrossisten New Wave Group nätklädhandlaren D A D Sportsware . Nu är det dags igen, och den här gången är det ett större förvärv. Idag meddelar man att en avsiktsförklaring skrivits under om köp av Jobman Workware till ett pris av 175 Mkr och en rörlig del som beror på företagets utveckling under kommande två år. - Vi har länge strävat efter att vara heltäckande inom profilkläder, yrkeskläder och presentreklam. Det här är sista pusselbiten, säger Torsten Jansson, vd på New Wave Group. Jansson pekar på flera synergier i och med köpet. Jobman Workware har 85 procent av sin försäljning inom Sverige och New Wave finns representerade i 13 länder. - Vi räknar med synergier på marknadssidan, säger Jansson. Dessutom kan lanseringen av New Waves eget varumärke inom yrkeskläder ProJob, som är planerad till augusti, samordnas med Jobman. - Jobmans kollektion kolliderar inte på något sätt med vår, säger Jansson. För att finansiera den internationella lanseringen av Jobman genomför New Wave Group en riktad nyemission på 150 Mkr. Förra året omsatte Jobman Workware 150 Mkr och har idag 30 anställda.