Handeln bäst på IT
Handeln är den mest IT-mogna branschen. Det visar den undersökning Svenskt Näringsliv har gjort tillsammans med Microsoft om hur svenska företag med upp till femtio anställda använder IT. Undersökningen visar även att det ännu finns utrymme för förbättringar. – När företagen i dag köper ny utrustning får de fantastiska funktioner som de inte riktigt vet hur de ska utnyttja, säger Olof Hallström på Svenskt Näringsliv. Företagen saknar ofta en medveten strategi för hur de vill använda IT i sina verksamheter. Effektivare administration anges ofta som skäl för att investera, och handelsföretagen är ofta duktiga där. Grossister investerar ofta i B2B-lösningar eftersom både kunder och leverantörer kräver att de ska kunna skicka order och fakturor elektroniskt. – IT är för de flesta intervjuade företag något som effektiviserar, inte något som utvecklar. Genom den inställningen missar företagen att utnyttja potentialen med IT, säger Olof Hallström. Anna Erman på Microsoft, som har finansierat undersökningen, menar att säljarna sällan kan sköta administration på distans, trots att det inte kräver stora investeringar att låta alla på företaget dela all information. – Inom företagen finns ett förlegat statustänkande. Det är vd och ledningsgrupp som får bärbara datorer, men säljare och servicetekniker, som hela tiden har kontakt med kunder, tvingas ta sig in till kontoret för att rapportera, och då faller mycket information bort på vägen. Dessutom tar det tid. Ett företag som utrustade sina säljare med bärbara datorer fann att varje säljare hann genomföra ytterligare två säljbesök per vecka. IT kan också användas till att hålla butikshyllorna välfyllda, och att hålla koll på omsättningshastigheten på varorna, berättar Anna Erman. Microsoft kommer tillsammans med utbildningsföretaget Lexicon att genomföra skräddarsydda utbildningar i hur företagen ska utnyttja den utrustning de redan har till att göra fler och bättre affärer.