23948sdkhjf

Korrekturslarv fällde Siba

Konsumentombudsmannen vann över elektronikhandlaren i Marknadsdomstolen. Mobilannonser måste innehålla alla kostnader för abonnemanget. Olyckshändelse och korrekturslarv, menar Siba.

Igår slog Marknadsdomstolen fast att en annonsör som vill sälja mobiltelefoner med abonnemang måste ange alla obligatoriska avgifter för abonnemanget i annonsen. I ett fall där Konsumentombudsmannen anmält elektronikhandlaren Siba fanns uppgifter om mobiltelefonens pris och hur länge kunden bands vid ett abonnemang. Däremot framgick inte storleken på inträdesavgiften eller på den fasta månadskostnaden, vilket föranledde KOs anmälan. I sitt beslut gick Marknadsdomstolen på KOs linje. Siba anförde till sitt försvar att informationen fanns i originalannonsen men att den föll bort sedan annonsen omformaterats för att passa tabloidformatet i tidningen Metro sommaren 2002. Inte heller vid korrekturläsning upptäcktes felet. Siba dömdes att betala KOs rättegångskostnader, och till vite av 400 000 kronor om tilltaget upprepas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094