23948sdkhjf

Intersport växer med nytt bolag

150 Mkr i vinst och sju nya butiker i år. Nytt dotterbolag med sälj och marknadsfokus skapas, men basen är fortfarande det lokala entreprenörskapet, säger Intersports koncernchef.

Intersport växer. Under året öppnar sju nya butiker varav den första i Överby i slutet av mars. Bokslutet för 2003 är ännu inte klart, men vd och koncernchef Lars Samuelsson avslöjar att den sammanräknade vinsten för hela kedjan landar på 150 Mkr. Och nu förändrar man organisationen. - Vi går från en traditionell inköpsorganisation till en mer integrerad kedja, säger Samuelsson. Det nya bolaget, Intersport AB, ska mer än tidigare samordna logistik, ekonomi, försäljning och marknadsföring på ett mer genomgripande och tydligare sätt än tidigare. Men det är inte fråga om att ta över franchisebutiker. - Vi har inga planer på att driva butiker. Jag har sett alltför många dåliga exempel på det, säger Samuelsson. I och med omorganisationen består intersportkoncernen av tre bolag: Intersport AB, Intersport ekonomiservice och Intersport fastigheter. Moderbolaget Intersport Sverige AB får under Lars Samuelssons ledning uppdraget att fatta strategiska beslut och samordna delar av verksamheten med Intersport International.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063