23948sdkhjf

En butik är som en middag

Det kan lätt bli visuellt kaos eller mer fokus på lampans utseende än på vilken känsla som ska förmedlas när butiken ska ljussättas. Ändå kan rätt ljussättning vara avgörande för försäljningen. – Det är viktigt att tänka på att kunden vill ha positiva känsloupplevelser, säger ljusdesignern Torbjörn Eliasson.

Flera av de stora butikskedjorna arbetar medvetet med ljussättning i butikerna. Men aktiv ljussättning är kanske än viktigare för mindre butiker eftersom de måste konkurrera med annat än ett etablerat varumärke. Hur kan då en butiksägare tänka kring ljussättning? Vanligt är att man börjar resonera kring olika lampor. – Men då börjar man i fel ända och tänker mer på ljuskälla, inte vad man vill med belysningen, säger Torbjörn Eliasson. Han är vd på White Design som ingår i White Arkitekter. Bland de butiker han arbetar med tillhör Ikea de mest kända, men han har också ljussatt allt från mindre butiker till offentliga stadsmiljöer och trädgårdar. Kombinationer bäst Just Ikea är ett bra exempel på en stor kedja som arbetat mycket medvetet med ljussättningen. Varuhusen är ljussatta med kombination av lysrör, halogen och metallhalogen. Lysrören lyser upp stora ytor, metallhalogen lite mindre medan lågvolthalogen används till punktbelysning. Och hela tiden leder ljuset besökaren till olika delar i butiken. Även den lilla butiken mår bra av kombinationer. Basen kan bestå av lysrör och sedan får spotlight skapa variation.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078