Power behövde kraft utifrån
– Vi vill bygga upp en ny företagskultur, så vi tänkte att det vore bra att gå ut och hitta nya personer som passar in i det nya, samtidigt som de driver förändringen, säger Peter Northman, regionchef för Power i Sverige. Till hjälp tog de rekryteringsföretaget Retail Knowledge, som har specialiserat sig på kompetensutveckling och rekrytering inom detaljhandel. Tillsammans bestämde man sig för vilka kvalifikationer och personliga egenskaper de sökande skulle ha. Power hade höga krav: – En chef ska vara kompis, ledare, coach och ta ansvar för att rätta till kursen när något håller på att utvecklas åt fel håll, säger Peter Northman. Retail Knowledge letade fram lämpliga personer via olika kanaler. – Vi annonserade både i lokaltidningarna och i storstadspress. Vitsen med det är att vi fångar in dem som jobbar i Stockholm, Göteborg eller Malmö, men som söker en möjlighet att flytta tillbaka till hemstaden. Vi sökte också i vår egen databas över chefer i detaljhandeln. Vi har 3 500 personer listade som har kvalificerade jobb men som är intresserade av att söka sig vidare, säger Fredrik Weisten på Retail Knowledge. Efter en första sökomgång presenterade Retail Knowledge ett antal lämpliga sökande. Till sist återstod sex sökande till de tre tjänsterna. – Jag har aldrig varit med om att hitta så klockrena sökande. Det knepigaste var att välja vilka tre som skulle få jobben, men Power kommer att ha dem som inte fick de här jobben i åtanke när det blir dags att rekrytera nästa gång, säger Peter Northman. Inom detaljhandeln är det ovanligt att rekryteringsföretag anlitas och det är få rekryterare som kan bedöma kvalifikationerna hos cheferna. – Upprinnelsen till Retail Knowledge var att jag själv blev intervjuad av en rekryterare som ställde helt fel frågor, och som inte kunde bedöma styrkan i mina meriter, säger Fredrik Weisten, som tillsammans med Sebastian af Jochnick startade företaget 2002.