Sängjätte brer ut sig
Sängjätten startade som en lågprisbutik i Göteborg 1992 men ändrade efter ett par år fokus mot mellanpriskategorin, med stora välsorterade butiker. - Vi ligger mellan Jysk och Hästens, säger ägaren och grundaren Richard Cederquist 2000 inleddes en satsning på franchisebutiker och två nya sängjättar tillkom, men det är först nu man börjar få rejäl fart på nyetableringarna. - Ambitionen är att öppna tio butiker i år, säger Cederquist. För ett par veckor sedan öppnade man sin hittills nordligaste butik i Uppsala, men man förhandlare med franchisetagare i Norrland och räknar med att öppna någonstans där i höst. Ambitionen på längre sikt är att vara en kedja på 50 – 70 butiker 2007. - Vi köper inte befintliga sänghandlare, säger Cederquist. – Det finns inga som passar in i vårt koncept med butiker på 1 000-1 500 kvadratmeter. Istället letar man efter franchisetagare och har hittat en hel del gamla handlare från andra branscher. - Vi får en hel del Icahandlare som sålt sina butiker men som inte vill gå i pension. Sängjätten har idag 16 butiker och omsatte 157 Mkr under 2002. - Intresset för sängar har ökat i takt med ökat medvetande om hälsa. Vi konkurrerar med möbelbutiker och då väljer många att köpa varor som är viktiga för hälsan, som glasögon och sängar, i specialistbutiker. Sängjätten har idag inga planer på att vidga varugruppen till andra typer av möbler. – Vi stannar i sovrummet, avslutar Cederquist.