23948sdkhjf

Höj handels- programmets status

En ny undersökning visar att Ikea är det populäraste varumärket hos studenterna. Med på topplistan finns även handelsföretag som Ica, Akademibokhandeln, H&M, Clas Ohlson, Åhléns, Stadium, Coop, Intersport och Indiska. Flera av dessa företag lockar också många ungdomar att välja handeln som yrke.

För detaljhandeln är det viktigt att få in flera högskoleutbildade. Idag är knappt fyra procent akademiker, jämfört med nästan 15 procent för samhället i sin helhet. Många handlare har själva valt arbete och företagande framför studier och ibland varit tveksamma till värdet av akademiker i handeln. H&Ms grundare Erling Persson uttryckte det en gång så här: ”Nej, jag är inte negativ till akademiker. Men de kan inget när de kommer som nyutexaminerade. Först måste vi lära dem det som handelshögskolorna inte lärt ut om handel. Sedan får de lära sig företaget. Och det är inte uppifrån.” I dag är företagen mer närvarande i handelsutbildningen och introduktionen i företagen går snabbare. Fortfarande är dock detaljhandeln mer avvaktande än industrin. Partihandelsföretagen fångar däremot upp fler högutbildade som lockas av de spännande världar som öppnar sig inom exempelvis Ahlsell, Dahl, Servera och Bröderna Edstrand. Handeln blandar också på ett helt annat sätt än andra branscher människor med olika bakgrund – långvägare och akademiker. Båda har goda möjligheter till karriärer. Därför är det nödvändigt att kunna belöna bra insatser och utveckla karriärvägarna. Den snabbt ökande konkurrensen inom handeln gör att företagen nu satsar kraftfullt på kompetenshöjning. Då är det också självklart att gymnasiets handels- och administrationsprogram ska ge en så bra teoretisk grund att den ger behörighet till högskolor och universitet. Eleverna behöver det. Handeln behöver dem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094