För att blicka framåt kan du titta nedåt
Nästan alla modetrender har en förankring i någon större förändring i attityder och beteenden i samhället eller i viktiga subkulturer. Jag kom just tillbaka från Ispo, en stor mässa för vintersportutrustning i München, och det slog mig verkligen hur mycket trenderna hänger samman med större samhällsförändringar. Ett exempel är de tydliga militärinfluenser som man kan se både i allt från snowboardbindningar till catwalkmode. Krig som har fått stor uppmärksamhet (till exempel Vietnam-, Gulf- och Irakkriget) har alltid blåst nytt liv i militärmodet. En annan tydlig trend inom sportutrustning och sportkläder är lätthet. Allt från skidpjäxor och isklättringsskor till skaljackor och ryggskydd görs lättare och mjukare. Man kan se tydligt att saker inte behöver vara kraftiga och hållbara utan att det är viktigare att de är lätta och smidiga. Det speglar också en större trend att våra attityder förändras bort från principfasthet till mer flexibla och lättföränderliga attityder. Håll ögonen öppna för vilka förändringar som sker i andra branscher och intresseområden än dina egna och försök lista ut vilka större samhällsförändringar som ligger bakom dessa. Om du lyckas med det kommer du säkert också kunna förutspå hur dessa förändringar kan komma att ta sig uttryck i din bransch. Ett annat konkret tips är: titta nedåt. Skor är ofta en bra indikator på trender, både stora och små, just nu. Joakim Norén Joakim Norén är trendforskare vid The Interactive Institute – Sense Studio och ekonomie magister från Handelshögskolan i Göteborg.