Hemtextil som impulsköp
I delårsrapporten för maj-januari redovisas en omsättning på 456,2 Mkr vilket är en ökning med 15 procent jämfört med motsvarande period förra året. Resultatet fördubblades till 45 Mkr. Och nu satsar man på fler butiker, både i franchiseform och i egen regi. – 2001 och 2002 var slitiga år men nu är det gasen i botten när det gäller expansion, säger vd Anders Jansson. Kedjan planerar att öppna fler butiker, bland annat fördubblas butiksbeståndet i Finland och ett antal franchisebutiker i Sverige köps av franchisetagarna. - Målet är att 45 procent av försäljningen ska ske i egna butiker inom tre år. Butikerna hålls som den främsta marknadsföringskanalen. Och därför arbetar man med att utveckla butikerna för att möta det ökade intresset för heminredning som bland annat teve bidragit till. Och det märks i butikerna. - Vi har fler betalande kunder, säger Jansson som ser möjligheter att fånga upp impulsköpare med rätt butiksutformning. - Vi går från sällanköpshandel till att bli mer av modebransch, med fler högfrekventa kunder och mer av impulsköp.