Boomerang växer
Boomerang öppnar imorgon butiker i PK-huset i Stockholm och på NK dam i både Stockholm och Göteborg. På fredag återinvigs en Boomerangbutik på NK herr i Stockholm efter att ha flyttat från NK sport och fritid. Expansionen kommer efter ett framgångsrikt 2003 med en omsättning på 110 Mkr och ett resultat på 17,5 Mkr. I år räknar Boomerang med att sälja för 128 Mkr. - En stor del av resultatet beror på framgångarna med tjejkollektionen som idag står för 40 procent av försäljningen, säger vd Fredrik Larsson. Larsson berättar att tjejkollektionen i början inte hittade rätt, men att man nu fått ordning på den. - Innan vi startade tjejkollektionen 1999 köpte många tjejer våra killkläder. Men när modet ändrades i slutet av 90-talet tappade vi tjejerna. Under det inledande arbetet med tjejkollektionen sökte man sig fram till rätt snitt, men samtidigt tappade man bort killarna. - Nu ökar både kill- och tjejkollektionerna, men mest tjej, säger Larsson. Under hösten räknar Boomerang med att finnas i minst ett av tre länder, Storbritannien, Nederländerna och Tyskland. - Vi kommer inte att driva butikerna i egen regi, utan i franchiseform, gärna med våra importörer. Parallellt med expansionen mot Västeuropa tittar man österut, även om man inte kommer dit i år. Vi har stor respekt för svårigheterna med att etablera sig i Ryssland, men det finns en enorm potential om det lyckas, avslutar Larsson.