23948sdkhjf

Knattar och visselpipor

Marknadsföring är a och o när det gäller försäljning, och det kostar därefter. Eller gör det? Snarare råder en ständig mellandagsrea på reklamkunnande för den som vågar tänka i nya banor. Martin Vårdstedt, nyligen avgången chefredaktör på Resumé, ger sina bästa tips och gör samtidigt debut som krönikör på DagensHandel.se.

Sommar. Het asfalt, luften vibrerar. Då kommer de rusande, ett helt pojklag klätt i vitt, och ett till klätt i svart, med varsin boll och ett gäng visselpipor. Snabbt gör de Stockholm city till en skön fotbollsarena när de kickar boll och väsnas längs halva Kungsgatan. Det enda som vittnar om meningen med spektaklet är Puma-loggorna på killarnas kläder – och på de skor man slängt upp över elledningarna på klassiskt buspojksmanér. Jag minns det som en kul grej, men det var förstås ett solklart exempel på marknadsföring i icke-köpta medier, en intressant och växande företeelse. Den här gången var avsändaren en global multis med, får man anta, en rejält tilltaget reklambudget, vilket visar att även de största och rikaste annonsörerna har fattat att den traditionella reklamen får allt svårare att nå igenom. De tvingas därför ”tänka utanför lådan” som det heter, och hitta nya vägar till konsumenten. Man kan också se det som att Nisses Vulk och Motell och andra småföretagare fått fint sällskap i arbetet med att få ut de gamla sandwichgubbarna med sina flygblad på gator och torg. Men det är inte bara ”reklamtrötthet” hos konsumenterna som gör den här formen av marknadsföring så het på 2000-talet, det är givetvis också budgetfrågan. Kostnaden för ett pojklag 91:or är mikroskopisk i jämförelse med mediabudgeten för två veckor på busskurerna. Bakgrunden är att den kris som vi upplevt sedan it-kraschen och 11 september drabbade reklambranschen särskilt hårt. Annonspengarna försvann och reklambyråer föll som korthus. Detta påskyndade rörelsen mot billigare alternativ till stortavlor och tv, det vill säga event, sponsring, dr och gerillamarknadsföring. Dessutom har krisen gjort att det blivit rea på reklambyråernas kreativa tänk just nu. Och går man utanför de större byråerna och letar frilansare blir notan ännu mindre. Med dessa verktyg har även småföretagaren chans att skapa reklam som, räknat per investerad krona, är mångdubbelt effektivare än de stora rikskampanjerna. Dagens tips, således: Utnyttja den ihållande krisen i reklambranschen, köp reklamkunnande till reapriser och tänk ut näst intill gratis kampanjer som verkligen når fram. Gärna med visselpipor. Martin Vårdstedt Journalist

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093