23948sdkhjf

Cloetta gör mer EMV-godis

Minskad försäljning och konkurrensen från handelns egna godisvarumärken får chokladjätten att satsa på säkra kort och femdubbla tillverkningen åt handelns egna varumärken.

Cloetta Fazer minskade sin försäljning något under 2003. Från 3 085 Mkr 2002 till 3 030 mkr 2003. Resultatet efter finansiella poster blev en liten ökning, från 405 Mkr 2002 till 408 Mkr 2003, meddelar Cloetta Fazer. I en intervju i Dagens Industri skissar vd Karsten Slotte företagets framtida strategi. - Vi säljer allt mindre av till exempel smågodis. Det är en effekt av att handeln nu säljer varor under egna namn. Därför har man nu öppnat för att tillverka mer av handelns egna varumärken. Cloetta Fazer tillverkar redan idag blockchoklad åt Ica och halstabletter åt Coop. - Den här tillverkningen står för en procent av vår totala omsättning. Vi är beredda att öka den andelen till ungefär fem procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062