23948sdkhjf

Ikea räknar med stark tillväxt

Ikea räknar med att fördubbla sin försäljningstillväxt i år. Koncernchefen Anders Dahlvig tror på en tillväxt på 12 procent, men stoppar expansion i nya länder.

Möbeljätten redovisade en försäljningsökning på 6 procent under förra verksamhetsåret som slutade i augusti 2003. Det var en historisk låg siffra för Ikea. Men nu ser det ut att vända. – Vi har haft ett par tuffa år men försäljningen kommer tillbaka något i år. Vi ligger tidigt i konjunkturcykeln, säger Ikeas koncernchef Andres Dahlvig till Dagens Industri. Han konstaterar dock att uppgången är bräcklig. Den låga räntan gör att konsumenterna i USA köper med lånade pengar. Det stora orosmolnet är fortfarande Tyskland, som står för 20 procent av Ikeas totala försäljning. Tyskland har dragit ner Europaförsäljningen i tre år, skriver DI. Ett mer långsiktigt problem är den nya globala konkurrensen. – Bygghandelskedjor som tyska Bauhaus och amerikanska Home Depot konkurrerar med oss på till exempel kök och badrum. De börjar till och med ha textilhörnor, säger Anders Dahlvig till DI. Han nämner även kedjor som Wal-Mart, Tesco och Carrefour som med hjälp av sin volym och logistik kommer in på samma produktområden som Ikea. För att stå sig starkare i konkurrensen har Ikea som mål att ta fler marknadsandelar på de marknader där bolaget redan finns. Etablering i nya länder bromsas. Ikea ska dock öppna sitt första varuhus i Japan 2005. För att minska kostnaderna söker Ikea fler leverantörer i låglöneländer. Där finns leverantörer med hög kvalitet som endast har en femtedel av svenska lönekostnaden, enligt Anders Dahlvig. Han flaggar även för lägre konsumentpriser i absoluta tal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093