Axfood ökade med lågpris
För helåret 2003 blev Axfoods omsättning drygt 33,6 miljarder kronor, en ökning med 1,5 procent. Axfood ökade även vinsten 2003. Resultatet efter finansnetto blev 971 miljoner, jämfört med 919 miljoner för året innan. I rörelseresultatet ingår försäljning av fastigheter på 110 miljoner kronor samt en reavinst på 22 miljoner kronor från försäljning av ett intressebolag. Lågpris och ökad konkurrens blev dominerande trender inom dagligvaruhandeln 2003. För Axfood innebar det en stark tillväxt för lågpriskonceptet Willys. Omsättningen ökade med 25,8 procent under helåret. Även i julhandeln gick lågprisbutikerna starkt framåt. Willys ökade med 25 procent i december, medan ökningen blev 8 procent för jämförbara enheter. Sämre gick det för Hemköp. Hemköp minskade under december omsättningen med 4,4 procent, medan jämförbara butiker minskade med 0,6 procent. Hemköp nådde dock en återhämtning under fjärde kvartalet och redovisar en vinst på 23 miljoner kronor för kvartalet. Ett mer ”prisaggressivt marknadsprogram” ska lanseras för Hemköp under 2004. Större personalminskningar i butik ska också genomföras för att sänka kostnaderna, enligt Axfoods rapport. Willys hemma ökade omsättningen med 8,3 procent under det fjärde kvartalet, men visar ändå ett förlustresultat för perioden. Spar Finland visade en något svagare omsättning under det fjärde kvartalet. Resultatet under oktober-december förbättrades dock och blev 13 miljoner kronor, jämfört med 7 miljoner motsvarande period året innan.