23948sdkhjf

Bakslag för sporthandeln och mössan

Sporthandeln blev en av de stora förlorarna i julhandeln. Det innebär även ett bakslag för årets julklapp 2003 – mössan.

Handelns utredningsinstitut, HUI, beräknade i sin prognos i november att sport- och fritidshandeln skulle bli en av årets vinnare i julhandeln. Ökningen väntades bli 7 procent i löpande priser i december. Istället backade branschen 5,9 procent. Tidigare under året hade dock sporthandeln ökat kraftigt. Det fanns även med i HUI:s korande av mössan som årets julklapp. För helåret 2003 ökade sporthandeln med 3,9 procent. - För vår del var mössan egentligen en symbol för sporthandeln. Så till vida fick vi inte rätt, eftersom sporthandeln inte ökade under december. Men om man enbart går till mössan, så ligger den säkert bra till i försäljningen. Men där finns ingen statistik, säger Carl Eckerdal på HUI. Mössan valdes till ”årets julklapp” som ett tidens tecken, att sporthandeln låg rätt till. – Det är svårare och svårare tycker jag rent personligen att bryta ut en enskild produkt som vi gjort tidigare. Jag tycker ändå att det är bra modell som vi gjorde ifjol att lyfta fram en produkt som skulle symbolisera en hel bransch som är i ropet, säger Eckerdal. En av de vinnande branscherna i december var elektronikhandeln, som ökade 8 procent. Digitalkameran var en av storsäljarna. – Vi visste att digitalkameran skulle sälja bra. Men skulle man kora den som årets julklapp så skulle det vara för ett eller två år sedan då den började saluföras mot en massmarknad. I år har den ju nått mognadsfasen snarare än tillväxtfasen, säger Eckerdal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079