Bananer, tillväxt och löner
Hans Konservkompaniet är i dag ett framgångsrikt grossistföretag med Nyköping som bas. När Åke Thambert, ungefär samtidigt, tog över Indiska Utställningen så talade han inte om att skapa tillväxt utan om att göra affärer i Orienten. Indiska är i dag ett framgångsrikt detaljhandelsföretag med butiker i hela landet. När bröderna Jonas och Robert af Jochnick satsade på hemförsäljning något decennium senare, så var det inte heller för att skapa tillväxt. Det var för att de trodde på en affärsidé som de var beredda att satsa allt på. Oriflame är i dag ett framgångsrikt distributionsföretag med försäljning i över femtio länder. Ordet ”tillväxt” används så mycket i politiska samtal att det finns skäl att påminna om vad som får ekonomin att växa. Det är företag med idéer, entreprenörer och stimulerad personal som ser till att det finns något att fördela. Vare sig Konservkompaniet, Indiska, Oriflame eller något annat av Sveriges framgångsrika handelsföretag har skapats med hjälp av politiska åtgärder. Politiker kan däremot skapa tillväxt genom att underlätta för företag att växa. Vägen är att ge ägare och anställda möjligheter att tjäna pengar på idéer och arbete. Det är i den dagliga arbetsgemenskapen som det märks vem som medverkar till framgången. Och det är där som det ska avgöras hur rättvisa lönenivåer skapas. Handeln drar nu till sig välutbildade människor och det blir nödvändigt att erbjuda attraktiva karriärvägar. Handeln sysselsätter i dag en halv miljon människor och omsätter tusen miljarder kronor. Det gör att 2004 års avtalsrörelse för handelns del är av vital betydelse för Sveriges ekonomi. – En förklaring till framgångarna i svensk ekonomi under efterkrigstiden var att arbetsmarknadens parter med kraft och kompetens tog ansvar för en rimlig löneutveckling. Så kommenterar förre statsministern Ingvar Carlsson den svenska modellen i sina memoarer ”Så tänkte jag”. Det finns mycket att lära av historien när man bygger för framtiden.