Färgtema bryter med Akzo Nobel
Färgtema består av 128 handlarägda butiker. Dessutom ingår 12 butiker som ägs av Akzo Nobel som bland annat har varumärket Nordsjöfärg. Nu tycks det 30åriga samarbetet mellan Färgtema och Akzo Nobel vara över, sedan man inte kommit överens om villkoren för centrala inköp. Det i sin tur leder till att de 12 Akzo Nobelägda butikerna lämnar kedjan och de enskilda butikerna själva måste avgöra om de vill fortsätta med Nordsjöfärg eller söka sig till nya leverantörer. Färgtema har ett avtal med norska Jotun och med tyska Caparol. Men att byta leverantör innebär en nyinvestering i färgblandningsmaskiner. Det är därför inte självklart att alla medlemsföretagen byter leverantör, vilket på sikt kan splittra kedjan, skriver Dagens Industri. - Akzo Nobel vägrar skriva på ett centralt inköpsavtal med oss om de inte får exklusivitet. Marknaden har styrts av två tillverkare. Därför har vi ett pris på färg i Sverige som är fullständigt sanslöst, säger Färgtemas vd Ulf Hennings. På Akzo Nobel anser man inte att tillverkarna driver upp priserna. - Vi upplever en knivskarp konkurrens. Det är Färgtema som sagt upp avtalet med oss. De kommer med villkor som vi av affärsmässiga skäl inte kan acceptera, säger Leif Bågenholm, Sverigeansvarig för Norsjöfärg på Akzo Nobel.