23948sdkhjf

Snabbväxare utbildar kunderna

Grossistföretaget Make Up Store Sweden har mångdubblat sin omsättning på några år. Nu väntar vidare expansion utomlands via franchisebutiker. Utbildning av kunden är en stor del i det vinnande konceptet.

Make Up Store satsar på tjejträffar och personlig rådgivning. - Många tar för givet att en kvinna ska vara född med make up-kunskaper. Våra professionella make up-artister lär ut hur man använder kosmetik så att kunderna känner sig trygga, säger Mika Liias, vd och ägare till Make Up Store Sweden. Företaget utvecklar och tillverkar egna kosmetikprodukter och säljer i dag via 14 egna butiker och 43 franchisebutiker. Bland produkterna finns färgkosmetik, necessärer samt produkter för hår- och hudvård. - Våra egna butiker finns framför allt i Stockholm och lite utspridda ute i landet och i Danmark. Resten av kedjan finns som franchising i Sverige, Finland, Estland, Norge, Danmark, Spanien, Portugal och nu senast i Mexiko, säger Mika Liias. På fem år har Make Up Store-koncernen växt från 9 miljoner kronor i omsättning till 45 miljoner kronor. Moderbolaget har i dag tjugofem anställda. Expansionen har varit kraftig under hösten och företaget satsar nu på att bredda sitt sortiment. - Vi kommer också att etablera oss mer i de länder där vi finns och under våren starta i fler länder i Europa. Till skillnad från många andra företag undviker Make Up Store de stora metropolerna. - Vi håller oss ifrån London och Paris och går andra vägen. I Mexiko har vi till exempel startat i Monterrey, som ligger nära USA. Kurser för kunderna hålls både dagtid och kvällstid. - Många väninnor träffas och gör en tjejkväll av det. Det är mycket populärt för bröllop.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063