23948sdkhjf

Orkla i köptagen

Norska Orkla planerar förvärv i miljardklassen. Samtidigt minskar man personalen för att möta EMV-konkurrens.

Orkla har under de senaste tio åren köpt en mängd svenska livsmedelsföretag och äger kända varumärken som Kalles Kaviar, Felix och Abba. Nu planerar man fler förvärv. - Vi är intresserade av att göra fler förvärv i Sverige. Det finns en handfull både mindre och större objekt vi är intresserade av, säger Dag Opedal, ansvarig för Orklas affärsområden Foods och Brands, till Dagens Industri. Trots ett bra år för Orkla planerar man beslutat sig för att spara 500 miljoner nok årligen. Det innebär att 1 000 tjänster försvinner varav 300-400 i Sverige. Bland annat försvinner 135 tjänster från Abba Seafood och 100-200 tjänster från Procordia Foods. Enligt Opedal beror besparingarna på hårdnad konkurrens. - Lågpriskedjor som Lidl kommer att växa och detaljhandelskedjorna ökar snabbt andelen egna varumärken. EU-utvidgningen ökar konkurrensen ytterligare, säger Opedal.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094