Kampanj balsam för schampo
Holländsk-brittiska konsumentvarujätten Unilever är en av landets största tv-annonsörer med en årlig budget på 500 miljoner kronor. Dels vill man givetvis locka konsumenter, dels är det lika viktigt att locka handlarna. Med en tung mediekampanj i ryggen är det lättare att övertyga handeln om att släppa till plats på butikshyllan och -golvet. Och handeln intar en nyckelroll för Unilever. Enligt en undersökning i amerikanska ekonomitidningen Fortune fattas den stora majoriteten av köpbesluten först när konsumenten är på plats i butik. Argument till handlaren – Inför handlaren måste vi lyckas argumentera varför just vår produkt ska få ta plats, säger John Trafford, chef för Unilevers hårprodukter. Trafford är på snabb genomresa i Sverige och Dagens Handel får träffa honom på Grand Hôtel i Stockholm. Han reser 120 dagar om året, närmast står Indien och Kina på tur. Vad Trafford helst vill tala om är den lyckosamma återlanseringen av schampot Sunsilk, som tidigare har levt ett rätt undanskymt liv i Sverige. Sunsilk har varit dominerande i Asien och Sydamerika, men i Europa har det gått trögare.