Ny trendbyrå tar helhetsgrepp på modet
– Vi blir en trendbyrå som tittar från topp till tå, säger Lotta Ahlvar, vd för Svenska Moderådet. Råden har samarbetat under många år och delat lokaler i centrala Stockholm. Verksamheten handlar om att analysera och rapportera om trender inom modets utveckling. Sammanslagning ska ge en bättre helhetsbild. – Det känns som en naturlig och självklart utveckling i branschen, eftersom kläder, skor och accessoarer tillsammans skapar modebilden, säger Lotta Ahlvar. Allt fler butiker satsar på ett mixat sortiment och det gäller även flera kända varumärken. – Jag tror att vi kommer att få ser mer av detta och även fler specialiserade butiker, säger Lotta Ahlvar. Hon tror att fler butiker kommer att satsa på oväntade upplever för att locka kunder. Med till exempel böcker eller en cappuccino-maskin kan butikerna skapa något eget. - Det är lite av 60-talsboutiquen som kommer tillbaka, fast nu handlar det om mycket större butiker. Det märks framför allt i storstäderna, säger Lotta Ahlvar. Skobranschrådet bildades 1945 och har presservice för ett stort antal sko- och accessoarföretag. Svenska Moderådet har sedan 1979 analyserat och informerat om modets utveckling och producerar trendguider med fokus på mode, heminredning och livsstil. De båda råden kommer att behålla sina namn som varumärken.