23948sdkhjf

Kvinnan, kläderna och karriären

Filippa K inför det internationella genombrottet och efter mordet på Anna Lindh: – Varumärket Filippa K har inte skadats, men förlusten av Anna Lindh är ett stort bakslag för Sverige, säger modedesignern Filippa Knutsson i en exklusiv intervju med Dagens Handel.

Filippa Knutsson är noga med att hålla isär sig själv som person och varumärket. – Jag valde att kalla företaget och varumärket Filippa K för att det är personligt. Jag står själv för varumärkets själ och värderingar. Men att använda hela namnet hade känts för pretentiöst och privat – som om jag var en konstnär frikopplad från ekonomi och affärsutveckling. Jag är designer, och har en bestämd uppfattning om vad jag vill åstadkomma. För mig ligger den största utmaningen i att skapa något som fungerar affärsmässigt, säger hon. Tio butiker på tio år Filippa K tioårsjubilerar i år. Sedan den blygsamma starten 1993 har Filippa Knutsson och hennes närmaste medarbetare byggt upp företaget till att omfatta tio butiker i Sverige, Norge, Danmark och Holland, tre hundra försäljningsställen i Skandinavien, och tillverkning i Europa, Hongkong, Singapore och Indien. Omsättningen är 19 miljoner euro och företaget har ett sjuttiotal anställda. Filippa Knutsson och hennes ex-make Patrik Kihlborg äger hela företaget. Han är styrelseordförande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063