Heminredning ökar mest i jul
Det visar en prognos som Handelns utredningsinstitut, HUI gjort på uppdrag av Dagens Handel. Förra året ökade julhandeln i den egentliga detaljhandeln med 3,9 procent till 41,6 miljarder kronor. Tillväxttakten blir ungefär densamma i år mätt i löpande priser. – Försäljningen inom detaljhandeln har hittills i år visat en stabil utveckling, trots rådande konjunkturläge och årets skattehöjningar, säger Helena Olsson, nationalekonom på HUI som har gjort julhandelsprognosen tillsammans med kollegerna Josefina Lund och Carl Eckerdal. I genomsnitt 4 800 kr Nedbrutet på varje svensk innebär decemberprognosen att varje individ köper varor för i genomsnitt 4 800 kronor i den egentliga detaljhandeln. Det är en merförsäljning på cirka 1 200 kronor per person jämfört med övriga månader. Av de 4 800 kronorna lägger svensken cirka 2 000 kronor på dagligvaruhandeln, och 2 800 kronor på sällanköpsvaruhandeln. Julmånaden är årets viktigaste försäljningsperiod inom flera branscher. Det gäller särskilt sällanköpsvaror, som exempelvis leksaker. Under hela året har sällanköpsvaruhandeln visat en tydlig tillväxt, medan tillväxten har varit mer blygsam inom dagligvaruhandeln. – Det beror bland annat på att det konsumeras mer sällanköpsvaror. Dessutom har prisökningstakten inom dagligvaruhandeln minskat, vilket påverkar tillväxten mätt i löpande priser, säger Josefina Lund. HUI bedömer att sällanköpsvaruhandeln kommer att öka med 4,5 procent i december 2003. Inom dagligvaruhandeln tror HUI på en ökning på 3,5 procent mätt i löpande priser. Möbler och sport leder På branschnivå spår HUI bäst tillväxt inom möbel- respektive sporthandeln, som förväntas öka med 7 procent vardera jämfört med december förra året. Även järn- och bygghandeln, som har ökat kraftigt under flera års tid väntas få en bra tillväxt under julmånaden med 6,0 procent. – Trenden med att svenskarna vill se om sitt hem fortsätter. Det här är branscher som gått bra under hela året, säger Helena Olsson. Efter terrorattentaten i USA den 11 september 2001 valde många att semestra hemma. Det bidrog ytterligare till kokongeffekten och att folk har pengar över till att köpa möbler. Även bokhandeln väntas visa tillväxt i år. De kraftiga prisjusteringarna efter momssänkningen gav förra året en kraftig försäljningsökning i volym men inte i kronor. Nu märks dock tillväxten även i omsättningen.