Clas Ohlson tappar distanshandel
Under oktober sålde Clas Ohlson varor för 228,2 Mkr vilket är en ökning med 14 procent. Fler butiker etableras samtidigt som försäljningen via postorder och internet backar.
Oktoberförsäljningen för Clas Ohlson ökade med 14 procent jämfört med i oktober förra året. Sedan dess har åtta butiker tillkommit. Varor för 214,3 Mkr såldes i butik, vilket är en ökning med 16,3 procent. Försäljningen via postorder och internet uppgick till 13,9 Mkr vilket är en minskning med 16,8 procent. Även utslaget på försäljningen under räkenskapsårets första sex månader minskar distanshandeln i värde, medan det växande antalet butiker ökar försäljningen. Under maj-oktober sålde Clas Ohlson varor för 1155,3 Mkr vilket är en ökning med 15 procent, varav 1095,6 Mkr i butik, upp 14,2 procent. Via internet/postorder såldes varor för 59,7 Mkr, vilket r en minskning med 13,0 procent.