Kvinnor näthandlar allt mer
I september besökte en svensk av fyra en nätbutik. Det framgår av en undersökning från Nielsen/Netratings som offentliggörs idag. Därmed har e-handelsbesöken ökat med 25 procent sedan julhandelsmånaden december 2002. Men det intressanta är att ökningen sker bland andra kundgrupper än de som tidigast anammat internet. Fortfarande är det mest män, sex av tio, som besöker nätbutiker, men antalet kvinnliga besökare ökar. Sedan december 2002 har antalet manliga e-butiksbesökare ökat med 21 procent medan kvinnorna ökat med 35 procent. Den grupp som ökat sitt e-butiksbesökare mest är dem i åldrarna 35-49 år med en 44procentig ökning sedan december. Kvinnorna i denna åldersgrupp har ökat med hela 65 procent. ”Siffrorna visar att internet nu håller på att bli en etablerad kanal bland andra. Den utvecklingen är mycket positiv för alla som vill bygga kundrelationer på nätet. Säljarna möter i allt större utsträckning bägge könen, människor med olika bakgrund och i alla åldrar”, säger Björn Engwall, Nielsen/Netratings.