Halloween – en rysare för handeln
Allt färre butiker lockar med lysande pumpor och skyltdockor i svarta klänningar och spetsiga hattar i höstmörkret. – Man ska inte överdriva betydelsen av halloween. Det är inte alls lika stort som påsken till exempel, säger Carl Eckerdal på Handelns utredningsinstitut. Inte heller livsmedelsbutikerna märker någon säljsuccé vid halloween. Däremot ökar matförsäljningen traditionellt sett något vid den intilliggande allhelgonahelgen. – Allhelgona är höstens i särklass bästa mathelg. Det är mer barnkalas och spektakel över halloween, säger Lars Henning, marknadsanalytiker på Ica. Inför allhelgonaveckan år 2000 sålde dagligvaruhandeln tio procent mer jämfört med andra höstveckor, enligt ett kalenderindex. Det är en ungefär lika stor merförsäljning som det brukar vara vid pingst, medan påsken brukar ge en försäljningsökning på 20 procent. Även leksakshandeln märker att halloweenförsäljningen har mattats av.