Turbulens när bilbranschen avregleras
År 1985 lyckades bilindustrin driva igenom ”EU:s gruppundantag för nybilsförsäljning”. – Man kan säga att detta avtal har utgjort ett monopol, säger Owe Andersson, vd på bildelskedjan Mekonomen. Avtalet löpte ut den 30 september 2002 och bilindustrin gavs ett år för anpassning. Alla avtal mellan bilimportörer tillverkare och bilåterförsäljare sades upp och ska ersättas av nya avtal senast den 1 oktober i år. Ett tidigare avtal ersätts av tre olika avtal för vardera nybilsförsäljning, service respektive reservdelar. 4tune Automotive arbetar med att utveckla strategier för företag inom bilbranschen. Och dess vd Niklas Zandelin spår en turbulent period framöver. – Nya aktörer kommer försöka ta sig in på marknaden, några kommer lyckas andra inte. Och redan etablerade företag kan komma att få göra smärtsamma omstruktureringar. Men enligt Owe Andersson kommer både nybilsförsäljningen men framför allt dess eftermarknad att gynnas. – Tidigare har vi och låt säga Volvo köpt samma hjullager från SKF, med den skillnaden att Volvo kunnat kalla den originaldel och vi sålt den under leverantörsnamn.Detta har tvingat oss att ligga 10–15 procent under märkeshandelns pris. Även bilförsäljningen kommer påverkas. – Föreställ dig att som tv-köpare först tvingas åka till Philips för att titta på deras 28-tummare, för att sedan åka vidare till exempelvis Sonys butik och därefter Bang Olufsen för att jämföra med deras produkter i stället för att, som på exempelvis Onoff, få allt under ett tak. Så har bilhandeln haft det, säger Owe Andersson som tror att de nya förutsättningarna kommer attrahera nya aktörer.