Ökad strid mellan butikskoncept
Andrew Cookson från den franska trendkonsultbyrån Gira studerar hur ändrat konsumentbeteende förändrar handeln. Han förklarar att under 60- och 70 –talen valde människor märken och konsumtionsmönster efter klasstillhörighet och ekonomi. I dagens västeuropeiska länder – utom Storbritannien, har socioekonomiska drivkrafter nästan försvunnit. Även rika människor handlar lågpris, och alla sorters människor handlar mat och dryck av hög kvalité vid vissa tillfällen. - Numera drivs matinköpen av vilken funktion måltiden ska ha, säger Cookson som menar att 70 procent av all mat äts för att ge kroppen tillräckligt med energi. Det är frukostar, luncher och middagar som inte lämnar några speciella minnen eller känslor. Resten av måltiderna är däremot laddade med betydelse – det du lagar till eller bjuder på för att njuta tillsammans med vänner eller för att belöna dig själv. Han tar exemplet färsk lax, som i Frankrike är en basvara när den säljs i skivor. Praktisk, snabb och nyttig vardagsmat. Säljs laxen hel är den däremot en lyxvara, basen för en riktig festmåltid.