Egna varumärken säljer bra
Kunderna väljer i första hand inte livsmedel efter varumärken. Viktigare är butikens närhet och varans placering på hyllan. Det tjänar handelns egna varumärken på, enligt en undersökning från AC Nielsen. Undersökningsföretaget har granskat utvecklingen av livsmedelskedjornas egna varumärken i en lång rad länder och inom olika produktgrupper. Rapporten visar att handelns egna varumärken är starkast inom produkter som papper, plast, förpackningar och dessutom kylskåpsvaror som färdiga maträtter, ost och mjölk. – De svenska livsmedelskedjorna har sett att lönsamheten på egna varumärken är högre och andelen kommer definitivt att öka, säger varumärkesexperten David Gajland på Nordfirst Corporate Finance, till Dagens Industri. Enligt branschexperter kan hälften av alla varor i butikerna vara kedjornas egna varumärken redan 2010, skriver tidningen. Handelns egna varor är idag i genomsnitt 31 procent billigare än märkesprodukterna. Men en ny trend är att handeln gör egna varor med högre kvalitet. Därmed blir det en mindre prisskillnad jämfört med märkesvarorna.