23948sdkhjf

Axfoods resultat överraskar marknaden

Axfood ökade omsättningen med 14,5 procent under årets tre första kvartal, medan jämförbara butiker ökade med 3,7 procent. Delårsrapporten visar en fortsatt positiv utveckling för Willys, Dagab, egna märkesvaror och centrala inköp.

För årets första nio månader redovisar Axfood ett resultat efter finansnetto på 229 miljoner kronor, jämfört med 275 miljoner under motsvarande period förra året. Resultatet överraskade marknaden. Analytikerna hade förväntat sig ett resultat på 215 miljoner kronor, enligt SME Direkt. Resultatet tyngs av den fortsatt försämrade lönsamheten i Spar Finland. Där finns även kostnader för de pågående konverterings- och omstruktureringsprogrammen inom Willys och Hemköp. Nettoomsättningen i Axfood var under årets nio första månader nära 25 miljarder kronor. Willyskedjan ökade med 4,1 procent under perioden, medan motsvarande ökning inom Hemköp var 1,9 procent. Hemköp ökade sin försäljning av egna märkesvaror under perioden. I september var 10.7 procent av all försäljning egna märkesvaror, jämfört med 8 procent motsvarande period förra året. Av rapporten framgår att det inte är aktuellt med en fortsatt expansion av konceptet Willys hemma under den närmaste tiden. Det finns för närvarande 45 Willys hemma-butiker. De ligger nära bostadsområden, satsar på fler färskvaror och har ett något bredare sortiment än jämförbara lågprisbutiker.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063