23948sdkhjf

Åhléns: Klubbkunder mer lojala på sikt

– Fråga inte hur kunderna ska bli mer lojala – utan hur ditt företag ska hitta vägar att visa kunderna lojalitet. Det sade Eva Näsling, ansvarig för Åhlénsklubben, när hon på tisdagen talade inför eliten av Sveriges tidskriftsjournalister på Tidskriftsdagen.

Kopplingen är inte helt långsökt. En butikskedjas kundklubb fungerar ganska likt en krets av prenumeranter. Kundklubbsmedlemskap och prenumeration på en tidskrift markerar en tillhörighet och inger förväntan på nytta, nöje och ekonomiska fördelar. – Fast jag tycker att tidskrifternas marknadsförare har en del att lära av oss, säger Eva Näsling. Åhléns startade sin kundklubb 1996, i ett läge då varuhusen gick med förlust. – Det var tufft i början, men med starkt internt stöd fick vi snabbt upp antalet medlemmar. I dag har Åhlénsklubben 1,3 miljoner medlemmar. Åhléns ambition är att vårda dem väl, i stark medvetenhet om att det är dyrt att skaffa nya kunder, men lönsamt att vårda dem som finns.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078